Pressmeddelande 18.08.13

SHH Bostad fullföljer förvärv av bostadsbyggrätter i Rikstens friluftstad, Tullinge från Peab Bostad

SHH Bostad AB fullföljer via intressebolaget (50%) SHH Landbolaget AB (Landbolaget) förvärvet av byggrätter för ca 160 bostäder från Peab Bostad AB (Peab) i Rikstens friluftstad, Tullinge. Bostadsbyggrätterna är belägna i s.k. etapp 4 i Tullinges södra del av Rikstens friluftstad.

Detaljplanen för etapp 4 och ett exploateringsavtal mellan Botkyrka kommun och Peab vann laga kraft i juni i år. Planområdet omfattar totalt cirka 350 bostäder samt en förskola. Landbolaget förvärvar drygt hälften av bostadsbyggrätterna.

-  Vi har tidigare i gott samarbete med Peab utvecklat bostäder i Rikstens friluftstad och har sett fram emot att förvärva mer bostadsbyggrätter här. Nu är äntligen detaljplanen lagakraftvunnen och vi kan gå vidare med detaljprojekteringen. Vi planerar att utveckla framförallt tvåvånings flerbostadshus och radhus för försäljning och produktion under 2019, säger Misha Moeremans d’Emaus, vd och koncernchef SHH Bostad AB.

-  Rikstens friluftstad är ett strategiskt viktigt område för oss i Peab att fortsätta utveckla. Tidigare flygfältet omvandlas successivt till en levande och hållbar stadsdel för över 12 000 boende och ca 1 000 arbetsplatser med tillhörande skolor, service och mycket mer. Genom samarbetet med SHH och andra parter får vi en bra kombination av bebyggelse och boendemiljö, säger Peter Svensson, vd Peab Bostad AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Misha Moeremans d’Emaus, vd och koncernchef SHH Bostad AB, tel. 070-372 12 14, mm@shhbostad.se
Peter Svensson, vd Peab Bostad AB, tel. 0703-38 21 00, peter.h.svensson@peab.se