Pressmeddelande 19.12.23

SHH Bostad avyttrar hyresprojekt i Norrköping och Sundsvall till Trenum

SHH Bostad har idag avyttrat hyresprojekt i Norrköping och Sundsvall om totalt 241 hyreslägenheter till Trenum, som ägs till lika delar av AP3 och Balder. Transaktionerna, som är ovillkorade, har skett genom bolagsöverlåtelser och har baserats på underliggande fastighetsvärde om totalt ca 400 miljoner kronor, exklusive investeringsbidrag. I avtalet ingår projektutveckling och entreprenaduppdrag att uppföra bostäderna på de aktuella fastigheterna.

Försäljningen ger en positiv initial resultatpåverkan om cirka 25 mkr i det fjärde kvartalet 2019 samt en positiv likviditetseffekt om cirka 40 mkr första kvartalet 2020. Cirio har varit rådgivare till SHH och Werks Advokater till Trenum.

- Vi är stolta att ha varit värdeskapande i utvecklingen och att ha byggstartat två hyresprojekt som nu kan överlämnas till Trenum som blir en ypperlig långsiktig och erfaren förvaltare av fastigheterna, säger Misha Moeremans d’Emaus, vd och koncernchef SHH Bostad.

- Förvärvet är i linje med Trenums ambition att förvärva hyresfastigheter på stora och mellanstora orter och vi ser fram emot färdigställande under 2021. Detta är vår andra affär med SHH och vi hoppas kunna göra ytterligare affärer med dem i framtiden, säger Marcus Hansson, vd Trenum.

För mer information vänligen kontakta Misha Moeremans d’Emaus, vd och koncernchef SHH Bostad AB (publ), telefon 070-372 12 14, mm@shhbostad.se

Offentliggörande

Informationen är sådan som SHH Bostad AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 23 december 2019, kl. 13.00 CEST.

SHH Bostad utvecklar prisvärda bostäder i Sveriges växande städer med målet att fler ska ha råd att bo. Verksamheten omfattar hela kedjan från köp av mark för bostadsrätter, hyresrätter och samhällsfastigheter till försäljning av bostadsrätter samt långsiktig förvaltning av hyresrätter och samhällsfastigheter. Sedan SHH grundades 2010 har cirka 1 350 prisvärda bostäder färdigställts över hela Sverige. Den totala projektportföljen uppgick per den 30 september 2019 till 3 292 bostäder varav 593 under produktion och 2 699 bedömda byggrätter. Mer information finns på www.shhbostad.se